20 januari 2012

En blandning av lyx och horror

Efter poolhänget i regnet åkte vi in till stan för att shoppa till MBK och de små gatuaffärerna i Siam Square. Vi drack supergod mangoshake, åt sushibuffet och jag hittade några fina klänningar, skor och en massa body lotions.

På kvällen styrde vi mot hotellet Lebua där vi tog hissen till 64e våningen där den kända The Dome och restaurangen Sirocco finns. Tycker absolut det är något man skall uppleva i Bangkok eftersom utsikten över floden och hela stan är alldeles fantastisk. De spelar lugn musik, har lyst upp allting otroligt fint och det är alltid fullt av folk som har klätt upp sig.







Vägen hem var mindre harmonisk. Tänkte nämligen att det kanske inte är så långt att gå till hotellet så jag traskade iväg och gick och gick på de mörka tomma gatorna och var bestämd åt vilket håll hotellet var. Lite rysligt kändes det dock. Så hoppar det plötsligt fram råttor, ett tjugotal ungefär, och springer rakt framför fötterna på mig för att mumsa på några soppåsar som låg vid vägkanten. Råttor, fattar ni? Enorma smutsiga råttor med en meter långa svansar ungefär. Av någon konstig anledning höll jag andan och skriket och gick vidare tills jag såg lika många råttor en meter framför mig och mumsa på mera sopor och då stelnade jag på pricken. Då var det dags att hoppa i en tuktuk och bli körd till hotellet av en chaufför som just blivit klockrånad av mafian och helst ville lämna mig en kilometer från hotellet så han fick undvika att stöta på mafian igen. Och hotellet låg åt helt annat håll än jag trodde dessutom. Där lärde jag mig att inte lita på min känsla gällande riktning på främmande områden. Och att kanske inte lita på någon alls. Fy fan säger jag bara!

3 kommentarer:

  1. uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ja ha aldri sett ens en råtta tror ja!!!

    SvaraRadera
  2. Är du säker att det inte var en mardröm???Fy sjutton säger jag:(!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma undrade jag när jag stod ensam mitt i Bangkok bland råttor!! Never again!

      Radera