22 januari 2012

The customer is always right


I allmänhet är thailänningar så snälla, rara och ärliga människor som alltid ler och orkar vara vänliga. De är genuint glada och lyckliga och man verkligen märker det på långt håll. I undantag av vissa fall då- då de har gjort ett misstag! Blev verkligen besviken några gånger på deras service eftersom jag själv lärt mig i service branchen att kunden har alltid har rätt. Och att man börjar med att be om ursäkt för vad som skett och försöker göra kunden nöjd. Alltid alltid alltid!

På Samui var jag och fixade till mig ögonfrans extensions som skulle hålla i en månad. Tre dagar senare hade över hälften av mina ögonfransar fallit av och jag gick snällt och vänligt och bad om att de kunde ta bort dem och ge mig en refund eller göra tex en manikyr som ersättning. Först var de riktigt motvilliga att göra något alls och skyllde på mig att jag misskött ögonfransarna och att det verkligen inte är deras fel och ingen annan har klagat tidigare. Jag förklarade att jag inte har simmat, rört ögonfransarna, använt make up eller något som skulle få dem att bara falla av. Och så envisas de att de vill lägga nya till mig vilket jag såklart inte vill eftersom jag skulle åka nästa dag och inte vill se ut som en spindel med en ögonfrans här och en där om tre dagar igen. De trodde inte på ett ord jag sade och bad mig argt sätta ner mig så de kunde ta bort dem. Efteråt undrade jag då hur de vill att vi sköter det, refund eller vad och så tittar de bara riktigt argt på mig och fortsätter att säga att det inte är deras fel. Jo okej, jag förstår det är Thailand där 15 euro är en stor peng för dem att en dag få och plötsligt en annan dag hamna ge bort så därför erbjöd jag att ta emot en annan tjänst istället. Men istället blir de riktigt förbannade plötsligt när de märker att jag inte tänker gå och tar fram pengarna, räcker mig dem och säger ilsket bye bye. Inget "vi beklagar" eller så. Det var ju mitt fel.

Ett annat case med dålig service var på en bar där hade vi en egen servitris som alltid brukade servera oss. Då räkningen kom hoppade vi till en aning och bad om att få dubbelkolla eftersom summan bara inte kunde stämma. Servitrisen tog så illa upp att hon kastade räkningen på bordet och stack så man inte såg henne på resten av kvällen. Det visade sig att hon hade lagt en del extra (ungefär en thailännings veckolön) på räkningen och tyckte vi var svin som inte litade på henne. Oerhört dålig service av någon man trodde man "känner". Och aldrig att hon skulle ha bett om ursäkt för det vare sig det var misstag eller inte.

Också i Bangkok fick jag uppleva samma scenario. Senaste gången jag var i Thailand ungefär ett år sedan köpte jag ett par skor som vackert packades i en påse med snörning och hemma i Finland märkte jag att båda skorna var till vänster fot. Inte så mycket man kan göra där liksom. Så jag gick tillbaka dit i år och ville ha ett par nya skor och förklarade hur det hade gått och frågade om jag kan få lite rabatt eller nåt men de bara skrattade och tyckte åter igen att det var mitt fel och sade att de inte kan göra något åt saken och aboslut ingen rabatt kan de ge. Hade lust att inte köpa dedär nya skorna pga det dåliga beteendet och deras inställning med hänsynslöst skratt och allt men jag ville verkligen ha dem, så det så.

Jag undrar verkligen hur de har så svårt för sig be om ursäkt för sin dåliga service, jag bryr mig fan i om de ger pengarna tillbaka eller inte men de kunde åtminstone erkänna att de gjort dåligt av sig. Så som vi västerlänningar är vana att göra. Något har thailänningarna ännu som de skall lära sig minsann!

Någon annan som kanske varit med om liknande beteende hos thailänningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar