21 mars 2012

En självkritisk kock

Har de senaste dagarna ägnat lite för mycket tid åt att se på Neljän tähden illallinen från nätet som jag blivit helt beroende av. Tycker det är så överraskande att  från förut obekanta finnar kommer så bra överrens och till och med de som aldrig typ lagat mat eller annars bara avskyr det vågar sig på att ordna en middagsbjudning. Och dessutom lyckas de för det mesta! Själv tycker jag nog mycket om att laga mat men är så sjukt självkritisk, som jag sagt tidigare, att det lite tar bort från själva njutningen. Men nu tänker jag försöka ta det hela med en nypa salt och inte vara så rädd att misslyckas. Man kan ju inte alltid lyckas, och då man inte gör det kan man väl lära sig skratta åt saken. Och hur ofta händer det ens att man misslyckas totalt? Ja, just det!

Idag blev det bästa trerätters middagen inpired by mitt nya favorit program: sammetsmjuk batatsoppa med timjam till förrätt och lax på spenat-, feta- och körsbärstomatbädd till huvudrätt. Så sjukt gott! Det saknades bara en liten portion limeglass med hallon till efterrätt men det fixade vi med de där ganska så smaklösa muffinsarna jag bakade på veckoslutet uppvärmda med lite vaniljglass. Nästan lika bra så! Men oh my vad gott det var! Är lite i mathimlen just nu<3


1 kommentar: