5 maj 2012

Let the adventure begin

Imorse körde vi till Norrmark till Max släkts ställe och mötte upp ett tjugotal andra människor som kommit hit för födelsedagsfirande. Området kryllar av arkitektoniskt vackra och värdefulla  byggnader varav vi började dagen med lunch i Isotalo. I Isotalo har Antti Ahlström med familj bott över hundra år sedan och flera rum är bevarade och ser exakt lika ut som då i tiden. Huset har två stora festsalar, flera rum för umgänge och tiotals sovrum som alla följer något visst färgtema i inredningen. 

Mat får man här för resten av året ungefär och för tillfället är jag så mätt att jag helst inte skulle röra på mig mer idag. Vi åt en 3 rätters lunch där det ingick efterrätt och bara lite senare blev det kaka och kaffe i en av de andra byggnaderna på området. Snart väntar också middag i Havulinna där vi bor. Tyvärr är vädret inte riktigt min vän idag eftersom det inte tycks sluta regna men imorgon blir det garanterat fantastiska bilder om solen bara kikar fram;)







Det går några urban legender att det spökar i huset. I det här tornrummet säger de att någons älskarinna fallit och dött i trappan upp till tornet och hon spökar där. Kusligt!
 Tavlan i tornrummet är också skrämmande. Alla ser ju inte direkt glada och lyckliga ut.
 I det här rummet har Eva Ahlström bott och också gått bort.  Flera personer påstår sig ha sett hennes spöke här inne. Luften inne i rummet är riktigt tryckande och obehaglig och ingen trivs nog där inne. Senast vi var i Norrmark sov vi i rummet på andra sidan gången och jag var livrädd och trodde mig höra ett och annat längs med natten. Riktigt riktigt äckligt!

 I bakgrunden syns huvudkontoret där det finns bastu och pool.

Gulligt ljusrött sovrum som det inte borde spöka i:)

2 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt ställe, måst ha varit jättemaffigt live!

    SvaraRadera
  2. Jo det är faktist ett jätte fint ställe och där känns det som man gått hundra år bakåt i tiden och hamnat på ett slott!

    SvaraRadera